Omega-3 vetzuren

Artic oil

Essentiële bouwstenen voor alle lichaamscellen

Vis als avondeten, dagelijks en theelepel levertraan, een zondagse wandeling met de familie en het Noorse idee van “ut pa tur – aldri sur” wat iets betekent als “neem een wandeling en u zult nooit verrijpen” wat een groot deel was van het opgroeien in Noorwegen in de jaren vijftig en zestig. Een solide gezinsleven, goed eten, kabeljauw, lever, olie en voldoende lichaamsbeweging vormden de basis voor de “naoorlogse generatie” actief en gezond.

Vandaag de dag – sinds het jaar 2013 – weten we waarom zeevruchten, vitaminen en een paar essentiële actieve ingrediënten van “gefermenteerde” levensmiddelen van vitaal belang zijn voor een goede gezondheid. We zien en begrijpen dat onze voorvaders, in vele opzichten een gezond leven hebben geleid, vaak gezonde keuzes maakten en dit veelal deden zonder er bewust over na te denken.

Het menselijk lichaam bestaat voor meer dan drie kwart uit water, eiwitten, vetten en koolhydraten. Alle lichaamscellen hebben een membraan samengesteld uit zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. De onverzadigde vetzuren met duidelijk gedefinieerde dubbele verbindingen tussen sommige van hun moleculen en koolstofatomen zijn de zogenaamde gezonde vetten. Dit betekent niet dat verzadigde vetzuren ongezond zijn. In tegendeel juist bevatten ook deze vetten essentiële eigenschappen die onmisbaar zijn voor je lichaam en dus je gezondheid.

De Omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn onverzadigde vetzuren. Als de hoeveelheid Omega-3 vetzuren in de celmembranen groter is dan 6% dan gedragen de cellen zich zoals zij worden geacht, zonder onderscheid te maken in hersencellen, spiercellen of cellen in de lever en in de nieren.

Als dit percentage van Omega-3 vetzuren onder de 4% valt, is er een verhoogd risico op het ontwikkelen van verschillende ziektebeelden, met name in het cardiovasculaire systeem van ons lichaam.

Wat gebeurt er als het omega-3 niveau in het lichaam te laag is?

Omega-3 vetzuren zijn een essentieel onderdeel van gezonde vetten uit vis. In de afgelopen 50 jaar is het dagelijkse leven drastisch veranderd in onze samenleving. Tegenwoordig werken beide ouders meestal buiten huis, gaan kinderen vaak naar naschoolse opvang of spelen ze spelletjes op computers. Hierdoor is er vaak niet genoeg tijd over om te besteden aan het koken van gezonde, soms ingewikkelde, maaltijden op werkdagen.

Daarnaast zien we dat het percentage vleesmaaltijden en fastfood groeit, terwijl het aantal avondmaaltijden met vis aanzienlijk daalt. In Noorwegen is het gemiddelde niveau van de omega-3 ongeveer 5%.

De Noren zijn samen met de Japanners de ’s werelds grootste consumeerders van vis per hoofd van de bevolking.
Toch zien we dat het aantal vis maaltijden in Noorwegen daalt wat waarschijnlijk  betekent dat ook de Noren zakken in omega-3 niveaus, met het effect dat het risico op het ontwikkelen van hart en vaatziekten groeit.

Omega-3 als medicijn

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die te maken hebben gehad met hartfalen hun kansen op een langere levensduur, verhogen door omega-3 supplementen in te nemen naast hun gebruikelijke levensmiddelen. (GISSI studie).

Zijn omega-3 vetzuren goed voor iets anders dan het hart en de bloedvaten?

Omega-3 vetzuren zijn belangrijke bouwstenen in alle cellen van het lichaam.

De omega-3 vetzuren werden ontdekt en beschreven door 2 Deense artsen Jorn Dyerberg en Hans Olaf Bang in 1970 tijdens hun studies naar de inheemse bevolking van Groenland, de Inuits. De onderzoekers waren verbaasd dat deze bevolking, met een dieet dat grotendeels bestond uit vet zeehondenvlees, bijna nooit last hadden van hartfalen en atherosclerose.

De 2 Deense Pioniers lieten zien dat de Inuits verhoogde niveaus omega-3 vetzuren in hun cellen hadden en concludeerden dat dit de reden was voor de verminderde kans op atherosclerose en hartfalen.
Dit werd het begin van een “omega-3 tijdperk” die verre van voorbij is.
Sinds 1970 zijn er meer dan 15.000 sci-wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over verschillende biologische effecten van omega-3 vetzuren op het lichaam.

In de medische gemeenschap is er nu een brede acceptatie dat omega-3 vetzuren een ontstekingsremmend effect hebben, verkalking van de bloedvatwanden vermindert en een positief effect heeft op het behoud van de normale functie van de hersenen en het zenuwstelsel. De kwaliteit van de verschillende klinische documenten (voortkomend uit onderzoeken die gedaan zijn op mensen) veroorzaakt enigszins variatie over de plek waar hete effect van de omega-3 het grootst is.

Hij wilt als arts en onderzoeker stellen dat bewijs dat momenteel beschikbaar is over omega-3 vetzuren laat zien dat het essentieel is om omega-3 vetzuren dagelijks in te nemen voor het behoud van gezonde bloedvaten en een goed functionerend hart. Studies tonen ook aan dat omega-3 vetzuren een belangrijke rol hebben in het verlagen van het onstekingsgehalte in het lichaam.

Klinische onderzoeken (onderzoeken die gedaan zijn op de mens) wijzen uit dat omega-3 vetzuren ook een belangrijke functie hebben in het behouden van de hersenfuncties en bijdragen aan de ontwikkeling van de hersenen van kinderen.

Omega-3 is ook onmisbaar voor mooie huid zonder huidproblemen, niet goed in je Omega-3 vetzuren kan de volgende huidproblemen veroorzaken of verergeren:

  • acne
  • acne rosacea
  • rosacea
  • clownseczeem of dermatis perioralis
  • psoriasis
  • eczeem
  • gerstekorrels
  • keratosis pilaris
  • pigmentvlekken
  • droge huid

Hoeveel omega-3 hebben we nodig?

Als we gezond en actief willen blijven (zowel fysiek als mentaal) dan moeten we ervoor zorgen dat we dagelijks een dosis omega-3 vetzuren binnen krijgen. Tijdens de levensfases waarin de tijdsdruk er voor zorgt dat we te weinig vis eten, zijn omega-3 supplementen een goed alternatief voor het verstrekken van deze essentiële bouwblokken aan ons lichaam.

“ Er is geen voedingsstof belangrijker ter bescherming tegen hart-en vaatziekten dan omega-3, terwijl dit ook de meest ontbrekende voedingsstof is in ons voedingspatroon!” – William E. Butler, MD. Harvard Medical School Faculty. Een van werelds top kinder-neuro chirurgen.